Judith... Anne Frank... osv... =(

Innan Erika skulle åka berättade jag för henne att det fanns en bild som etsat sig fast i mitt minne sedan jag var 14 år och hade SO-klass med läraren "Leffe-flöt"... om 2:a världskriget... jag såg en bild på en judinna... så mager, med brinnande tomma ögon... och jag ville måla henne... fast jag inte ens målade mycket då... 
Erika sa men varför gör du det inte nu?! ja varför inte... vad väntade jag på, kanske var jag rädd också... minnet av den här bilden lever kvar och jag skissade med kol en efter en... och fattade för första gången hur fruktansvärt det måste varit för dem... vilken förnedring... jag har inga ord.... behandlade värre än brottslingar och nakna! utan mat värre än som stackars djur.... och sedan dö! ..utan ära eller upprättelse... bara ingenting... ingenting och åter ingenting...
sen idag målade jag med färg en till flicka i samma situation... och jag tror det kan bli fler...huuu jag måste in i det...

DE FÖRNEDRADE:




  ....inga ord...



Eliza 35x50cm

Kommentarer
Postat av: Tina

Haha Leffe-flöt. Minnen. Otroligt att du har minnen kvar från så många år sedan, bilder har en tendens att fastna i minnet - förmodligen är det så konstnärsjälar arbeter - ett slags minneskort i hjärnan som sparar och då och då kommer dom fram - inspirationen.



Jag gillar henne skarpt. Vilken blick, vilken känsla. Har hon något namn. Hon borde ha ett namn. Hon känns ensam utan ett namn.

2009-05-02 @ 09:35:37
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: blå tanten

Den längst ner till vänster av kolteckningarna ser precis ut som Vittorio!! Erikas X!

Han kanske är så här, med så dålig energi men samtidigt med så sorgsna ögon för att han var en av dom, som dog så där på 40-talet....

2009-05-03 @ 22:07:22
URL: http://dethararjujag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0