Om Salvtore... Alfio och Palazzo Vecchio

Alfio har två kunder som samlar på hans konst... de har tillsammans med kommunen Florens i hemlighet under ett år förberett för honom en stor utställning i Palazzo Vecchio och Uffici... vilket är två av de största konst-museeerna i Italien.
palzzo vecchio

Det var tänkt som en överaskning inför Alfios 80-års dag i augusti! En stor ära!! Där hänger alla stora mästare som tex Leonardo da vinci o Michelangelo.. osv
Men Alfio blev jättesur och ville inte vara med, för han tyckte de hade gått bakom ryggen på honom och agerat över hans huvud.. "hans stolthet var minsan viktigare, när kommunen inte har velat göra nånting förrän hans 80-årsdag! de kunde kommit lite tidigare!" osv... han tvär-vägrade!

De två vännerna/kunderna Paulo och Franco var mycket besvikna och ledsna..
Så målade jag en tavla! på Salvatore Alfios nära vän som precis gått bort..

av en slump hittade jag fotot.. och kände direkt att jag var tvungen att måla det.. Jag gillade den intensiva blicken salvatore har där framförallt! så stark.. spännande att måla... o jag tänkte blir den bra ska jag ge bort den till hans fru! för hon är så ledsen för att han är borta...


Så började jag måla... Alfio kom in o tittade på tavlan... då hade jag bara hunnit snabbmåla en slarvig bas, + ögonen... och han sa nej nej! rör inte tavlan mer!!! du kommer förstöra den! den är redan så vacker!! du har fångat exakt salvatores blick!!
Men jag blir arg o vill fortsätta och jag fortsätter... och alfio gick till sitt rum och sov djupt för första gången på en vecka.... och så drömde han.... om salvatores blick som stirrade på honom.... och så kände han - (för de talade alltid med ögonen till varandra...) så kände han att Salvatore drog upp honom o sa till honom på skarpen! " Upp med dig! gör den här utställnigen!!! bättre än att sitta framför tv-n o klaga varje kväll!!" Han brukade tydligen sparka igång Alfio när han jobbade som assistent åt honom...
Och nu tror alla här att jag är en häxa! eller ett medium, som kände Salvatores budskap omedvetet och att han lyckades kommunicera via mig när jag målade tavlan! Det läskiga är att jag tyckte att han stod bredvid mig när jag målade tavlan! liksom luftdrag o en tyngd i luften.. och intuitionen.. känslan av närvaron...
Nu har tavlan dykt upp på väggen.. i en fin ram, så ska vi ge den + ramen till hans fru Maria!
Så vill Alfio dedikera utställning till minne av hans vän Slavatore, som tack för att han fick honom att göra utställningen.



Igår var de två Alfios kunderna hos Alfio och jätteglada.. sen Alfio berättade historien, sen så ville de se mina tavlor och de köpte varsin tavla av mig! och en av dem vill kanske ha en till ...bra Salvatore!

Kommentarer
Postat av: Tina

Vilken fantastisk berättelse. Heja Nina!



Jag är så glad att det går bra för dig och att du har ett fantastiskt liv i Italien=)



Kände du av jordbävningen...eller var det långt ifrån dig?

2009-04-06 @ 14:30:18
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0