my little synestesi

"My little pony" och "the fifth dimension" (bandet som spelade musiken från 70-tals- musikal-filmen Hair)
Är synestesi!!!!! kom jag på nu
regnbåge lalala

gå in på  http://www.synestesi.se/

"Synestesi (eller sinnesanalogi) är ett neurologiskt tillstånd som innebär att två eller flera sinnen är sammankopplade. Vissa synesteter kan höra färger, andra kan se ljud; symptomen varierar. Uppgifterna om hur stor del av befolkningen som är synesteter varierar, allt mellan 2% och 0,001% har föreslagits." (Utdrag från wikipedia)

Då ser man bokstäver så här typ...   jag  gör det.. Fast med lite andra färger; A är tex blå och N är orangeröd M mörkröd osv

och alla ljud jag hör har färg... helt omöjligt att höra ett ljud utan färg, -Då kan jag inte höra ljudet. HELT OMÖJLIGT!!
som att förklara för en döv vad ett ljud är...  eller för en blind vad en färg är..


"Den vanligaste formen av synestesi är troligen att se olika färger för olika bokstäver eller siffror (ibland hela ord, särskilt ofta tidsenheter såsom veckodagarnas namn och månaderna). Varje bokstav har alltid samma färg, och den förändras inte ofta med tiden. Det är inte något som man behöver komma ihåg; för synesteten kan det kännas lika naturligt att femmor är röda som att himlen är blå." (Utdrag från wikipedia)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0