Konstskola 2

Igår var var vi ute och åt, jag o två väninnor. En utav dem är på kort  besök från Norge, hon studerade modedesign här med mig i tre år.
Sedan bestämde vi oss för att hälsa på konstnären Alfio. han har en så otroligt speciellt inredd lägenhet, nästan som ett museeum. Allt från gamla samurajrustningar, riddarrustningar, kungatroner och svärd tillsammans med andra antikviteter och  konstobjekt, framförallt Rapizardis egen konst. Doft av rökelser, röda mattor, änglar...
Alla som kommer in blir överväldigade

Min andra väninna från Riga, har sagt flera gånger att hon vill ställa upp som modell för Alfio (som ofta målar nakna kvinnor). Igår var han på målarhumör, och då blev det konstskola igen för mig.
Jag blev tillsagd att bara se på och noggrant registrera hur han gick tillväga...
 

             Posen från min synvinkel

  image42


                                             Här börjar Alfio Skissa med kol...                                                

                                           image43     


 går över till temperafärg, tar fram formen...

 image44
         


                                             image45  


 Med en vattenblöt stor pensel drar han över hela bilden
 och skapar även bakgrunden, med ytterst lite färg.
 Nu är det ljussättning på gång... att få tavlan att "sunga"..

    image47


                                  Så här såg tavlan ut när jag gick därifrån igår. Han har 
                                 antagligen jobbat ännumer med ljuset sedan. Får se det 
                                    färdiga resultatet idag!

                                            image48




 Här är en snabbskiss jag gjorde med kol på rtipapper innan från min synvinkel 

                                             image49



Kommentarer
Postat av: Tina

Vilket härligt liv du lever! Att få måla tillsammans med en rikitit duktig konstnär, kan inte bli mycket bättre.

Hoppas allt är bra med dig!

2008-05-08 @ 09:59:22
URL: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0