månadssten

Mina månadsten, mars månadssten är akvamarinen. Den har fått sitt namn från latin, acua-vatten marina- hav, eftersom den har samma färg som havsvattnet. Den kan vara från mörkblå till ljusblå-grön. Den ska se ut som ett genomskinligt hav. Akvamarinsmycken sägs hålla havsresenärer från fara, den ska ha lugnande och renande egenskaper, samt symboliserar den lycka och evig ungdom. Namnet Maria måste ursprungligen komma från ordet mare, marina, hav... akvamarinen blir då "marias vatten"...

Jag hittade en maria madonna formad plastflaska fylld med vatten ifrån mirakelkällan lourdes när vi höll på att renovera för galleriet, allt som fanns där skulle slängas så jag tog med mig den, samtidigt hittade jag en ring med en stor akvamarin som jag också behöll, så kom jag på att akvamarinen är min månadssten så det passade ju bra! men det blev konstigt sammanträffande när jag kom på att akvamarinen också kan symbolisera maria + vatten
och vatten ses ofta som symbol för den kvinnliga delen av gud 



Kommentarer
Postat av: Tina

Hej tjejen.

Träffade Maria Larsson idag för en fika, var tvungen att visa henne din hemsida när vi pratade gamla minnen. Hon blev hemskt impad av dina fantastiska verk.



En annan sak, det är inte så att du kommer hem och hälsar på i sverige i sommar, vore trevligt att träffas!

2008-06-12 @ 19:56:40
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0