Konstskola...

Jag har turen att måla i ateljeen till en känd italiensk konstnär (Alfio Rapizardi), oftast jobbar jag på egen hand, men när han ser att jag fastnar eller inte får till det kommer han till undsättning. Han visar mig tekniken efter hand, steg för steg, lite åt gången när han ser att jag är redo att lära mig och gå vidare i  en ny fas. Fram tills nu saknade jag enligt Alfio "materia" i vissa tavlor. Här visar han tekniken....

       
Den här tavlan målade jag basen, ansiktsformen.  Men den var platt o ful o jag kletade o kladdade... Då kom Alfio in. Han tittade på tavlan en stund, sedan bad han om lov att få visa och måla. Så börjde han med små fina penseldrag för att framhäva ljuset, o på 5 minuter var tavlan helt förändrad. Han säger att ett konstverk måste sjunga, penseldragen är som toner. Precis som toner måste vara olika måste färgen på penseldragen vara olika när man målar ljuset o får fram materian. Här ser man hur han har använt  orange, gult o mera rödaktigt. Sedan målade jag ögonen o läpparna. 


           image32


          
          Här börjar jag o öva....  (tavlan till vänster

           image33


        
          Här är nästa tavla efter att ha övat....

           image34

          


            "Oltre"
            50cm X 35cm

            image36
                                   
                                          


                    Jag har tagit inspiration från den här bilden:

                    image37

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0